Kenny Bräck Olycka – Per Cenny Bräck, mer känd som Kenny Bräck, föddes den 21 mars 1966 i Glava, Värmland. Bräck vann 1998 och 1999 Indianapolis 500s under hela sin IndyCar-karriär.
Racingkarriär:
Början: Redan sjöman lärde sig Bräck köra på ön Stora Gla. När han var 14 arbetade han som sommarpraktikant för Formel Ford-mästaren Nils-Arne Johansson, som hjälpte honom att spara ihop till en gokart och gav lite ekonomiskt stöd.
Kenny Bräck tog fullständig kontroll över varje aspekt av sin karriär som racerförare, inklusive rekommendationer, produktförsäljning, kontraktsförhandlingar och mer. På 1980-talet körde han både Formel Ford och Formel 3 i Sverige och England.
Han vann Svenska Formel Ford Junior Championship 1986. Bräck slutade etta eller tvåa i varje Formel 3-racing-tävling han deltog i i Sverige 1989. I början av 1990-talet tävlade han med Formel Opel Lotus i Europa. Han vann Renault Clio Cup-mästerskapet i Norden 1992.
1993 reste Kenny Bräck till USA och vann Barber Saab Pro Series-mästerskapet med sex segrar av tolv möjliga. Samma år testade han Formel 1 för Williams F1-team på testbanan Paul Richard i Frankrike.
Kenny Bräck vann Formel 3-EM från 1994 till 1996. 1995 slutade han trea i Formel 3000-mästerskapet. Året innan var han medlem i Team Super Novas backup-trupp. Han tappade många poäng när han blev diskvalificerad från det senaste loppet på Hockenheim.
Samma år testade han Formel One-banan med Arrows-stallet men bestämde sig till slut för att inte skriva på ett kontrakt eftersom han trodde att stallet hade de nödvändiga resurserna. Istället lade han sina pengar på amerikansk racing.
1997, när han körde för Galles-stallet i Indy Racing League, slutade Bräck på femte plats två gånger. Han skrev på ett kontrakt med den amerikanska racing-storen A. J. Foyt 1998 och vann mästerskapet det året.
1999 vann Kenny Indianapolis 500 för första gången som svensk förare. Hela säsongen var en katastrof, eftersom han slutade tvåa i ligan efter Greg Ray. Kenny skrev på ett kontrakt med den amerikanska CART-seriens Team Rahal Letterman under 2000-talets vår.
Teamet grundades av TV-personligheten David Letterman och racingikonen Bobby Rahal. Han utsågs till årets rookie och slutade fyra totalt i masterstävlingen. Efter att ha vunnit flest lopp och slutat på första plats oftare än någon av sina konkurrenter 2001, utsågs han till CART-mästaren.
Han röstades fram till “världens bästa ovala racer” av amerikansk press före andra NASCAR-superstjärnor inklusive Jeff Gordon. Kenny gjorde sin skådespelardebut i Hollywood-produktionen Driven, som var baserad på TV-serien CART och innehöll andra A-lista skådespelare som Sylvester Stallone, Estella Warren och Burt Reynolds.
Trots sitt kontrakt med Toyota Chip Ganassi Racing var 2002 ett nedslående år för honom. Efter att ha vunnit säsongsfinalen i Mexico City, avslutade han turneringen på en sjätte plats totalt. Kenny Bräck slog NASCARs Jeff Gordon för att vinna “Americas Cup” i “Race of Champions”-rallyt i de kanadensiska klippiga bergen 2001.
IROC står för “International Race of Champions” och liknar ett all-star-evenemang med förare från andra racingserier i USA. Mellan 16 februari och 4 augusti 2002 ägde International Race of Champions (IROC) rum i fyra lopp i Daytona, Talladega, Michigan och Indianapolis.
Bräck slutade på tredje plats. Bräck anslöt sig till Team Rahal Letterman och Honda 2003, och han ledde teamets återupptagande till IndyCar-serien efter att Kenny lämnat den 1999. Kennys rookieår plågades av mekaniska problem och han lyckades sluta bara tvåa i Japans Grand Prix.
På det sista varvet av säsongen 2003 av Indy Racing League på Texas Motor Speedway den 12 oktober upplevde Kenny en mycket olycklig olycka som till slut kostade honom livet. Han försökte passera sydafrikanen Tomas Scheckter i kampen om tredjeplatsen, och deras bilar kolliderade.
Bräcks bil gled inåt genom takfönstret, träffade en stolpe och stekte solens strålar. Det högsta värdet som någonsin registrerats i en krasch sedan register började föras går tillbaka till när racing registrerades första gången.
Kennys sår omfattade bland annat en bruten rygg, ett brutet ben, en bruten nacke, två brutna armar, en bruten näsa, en bruten ögonhåla och en bruten näsa. Kenny tillbringade arton månader i rehabilitering och var övertygad om att han skulle återgå till racing någon gång.
När Buddy Rice skadades före 2005 års Indy 500 gjorde han en sensationell återkomst för att vinna loppet. När Bräck blev skadad tog Buddy plats i Team Rahal Letterman. Bräck imponerade genom att kvala in med den snabbaste tiden i hela startfältet (227 598 mph).
Han fick det prestigefyllda “Scott Brayton Award” för sin vänlighet. Karriär efter racing: Kenny Bräck är för närvarande baserad från England, efter att ha gått i pension från aktiv IndyCar-tävling. Bräck hade en avskedsföreställning som programledare på Idrottsgalan 2006 (och gör det igen 2020).
Under samma sommar som Bräck debuterade som gitarrist tillsammans med Sven-Ingvars på “Allsng p Skansen” skapade han även showens numera ikoniska rubriker. Han hjälper unga svenska racerförare som Marcus Ericsson med deras karriärsatsningar.
Han uppträder med sitt amerikanska rockband “Bräck” och skriver musik med gruppens sångare, Franc Aledia. Han sitter även i styrelsen för ett bolag som är noterat på den svenska börsen. Kenny Bräck har också börjat en karriär som programledare i tv; 2008 sände TV4 intervjuserien Kenny & vänner. Han tävlade säsongen 2011 av SVT:s Mästarnas mästare och slutade på en femte plats.
Ett exempel på sen anmälan till en tävling är Bräcks anmälan till 2009 års EM-deltavling i rallycross som gick av stapeln den 4 och 5 juli i Höljes. Bräck bjöds in att köra Kenneth Hansens Citroen C4 av Finnskoga Motorklubb.
Rallyfinal vid 2009 års X Games i Los Angeles. Bräck vann. Travis Pastrana var finalens bästa utmanare. Kenny körde en Olsbergs Ford Fiesta och var den första mottagaren av den årliga specialinbjudan att ta hem guldmedaljen.
Colin McRae, en före detta världsmästare i rallyförare, tog en silvermedalj 2006. 2011 vann Bräck det historiska segmentet av Dukeries Rally i en Ford Escort RS1800 i Nottingham, England. Dukeries var Bräcks andra försök att springa på välbekanta skogsstigar och samtidigt hålla poäng.
Den svenske kartografen hette Emil Axelsson. Bräck Midnattssolsrallyt 2011 i överlägsenstil med samma Ford Escort RS1800 som han körde i Nottingham tidigare samma år. denna gång med Emil Axelsson som läste kartorna.
Med tiden 1 timme, 46 minuter, 20 sekunder kom Bräck i mål före Kenneth Bäcklund, som körde en liknande Ford Escort RS1800, med hela 1 minut, 26 sekunder. Team Lanzante Bräck deltog i sin 1964 AC Shelby Cobra Daytona Coupé i RAC Tourist Trophy-loppet på Goodwood Revival i september 2011.
Detta är den största historiska racerbilstävlingen i världen. I början av 1960-talet byggdes sex exempel på en speciellt slimmad karosseri-formad bil för att tävla i Le Mans 24-timmarslopp. Bräck tog första plats. Tillsammans tog han och den åttafaldige Le Mans-vinnaren Tom Kristensen förstaplatsen i tävlingen.
Kenny Bräck om karriär och utbrändhet:
Två svenskar tävlade i Indy 500 för första gången 2019.
Båda kommer att vara på toppen av sitt spel 2020, och intresset har inte varit så högt sedan Kenny Bräck vann Indy 500 och den fruktfyllda krachen på Texas Motor Speedway 2003.
Den svenska racingfanskaran har en unik koppling till amerikansk racing. Det var där som Kenny Bräck vann mästerskapet 1998 och fortsatte med att ta förstaplatsen i följande års körning av Indy 500.
Det är första gången jag någonsin har förstått vad en segue betyder. Kenny Bräck sa till Sportbladet i en intervju som ledde fram till Indy 500, “Trots vinster, mästerskapsegers eller rekords i de många motorsportgrenar jag har haft förmånen att utöva under de senaste månaderna, kommer majoriteten av fansen att sitta fast vid Indy 500 “Du är inte skit förrän du har vunnit Indy 500,” sa AJ Foyt berömt.
Denna slutsats är korrekt. Fans i Sverige lärde sig först att uppskatta sporten efter att Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist fick möjligheten att tävla i 2019 års mästerskap. Lopparna innehöll en blandning av snabba och tekniska ovaler, spännande stadsgator och utmanande racerbanor.
Intresset växte ytterligare efter att Rosenqvist avslutat sin sjätte säsong som master och Ericsson förbundit sig till samma toppstall som sin svenska kollega fram till 2020. Kenny Bräck har inget minne av kraschen; i stället går tankarna till den chipsäljande värmlänningen som trots en talang för racing och ett test med Williams aldrig tagit sig till Formel 1.
En dokumentär i fyra delar om Kenny Bräcks fruktbara karriär, krass beteende och nuvarande liv i England släpptes nyligen av de nätverk han valt ut i USA och Sverige. Bräcks säsong 2003 var mycket svår och på säsongens sista varv utbröt det vanliga uppståndelsen när Bräck slogs mot sydafrikanen Tomas Scheckter om tredjeplatsen.
Bilarna krockade och den svenska bilen flög upp i himlen, smällde in i en pelare och stekte i solen i timmar. Man fick 214 G, vilket är det högsta värde som uppnåtts i racing sedan registreringen av kraschvldet infördes.
Kenny Bräck säger i dokumentären, “2003 var väl inte min dag på Texas Motor speedway.” Jag minns inget av detta, men jag minns att jag inte fick en enda puls när skördeyxan kom ner. Kenny Bräck hade en enorm sväng på golfbanan den dagen.
Han fördes till sjukhuset där läkarna bekräftade att han hade frakturer i revbenen, benet och båda armarna. Han hade riktigt omfattande ärr, och hade han inte tagit livet av sig hade han blivit livrädd annars.
Doktor Peter Edwards sa till SVT att han borde vara mycket nöjd med sin nuvarande situation. Under de 16 år som gått sedan OS i oktober 2003 har Kenny Bräck gjort comeback, blivit uppsagd och hjälpt till att rekrytera Marcus Ericsson till Formel 1.
Han jobbar för närvarande för McLaren, en biltillverkare som kommer att lämna F1 för att tävla i IndyCar 2020. Bräck ansvarar för att sätta företagets sportbilar i deras takt innan de går ut på den öppna marknaden.
Jag vill inte ha någonting, säger 53-årige Kenny Bräck i dokumentären. Heller inte kraschen. Jag är en påhoppad småtjuv nuförtiden. Men ack, s är det. Det är så min historia har gått, och jag skulle inte ändra på någonting.