
Tomas Alfredson Sjuk – Från en obefläckat känd yngling till en ex-Killing-medlem, allt i namnet av en enda natts rampborttagning och att bli Hollywoods hetaste filmskapare. Efter det blev allt glasklart. Efter att ha lidit en rad nederlag har Tomas Alfredson återvänt hem för att skriva på med Sveriges mest älskade lag.
Ett litet stycke svensk nöjeshistoria lyser i en fotostudio i Stockholm. I ett Sverige som inte finns längre fotograferar sonen till Allan Edwall pappan till Hasse Alfredson, två jättar. När den höga Mattias Edwall gör en gest åt piloten glasögonprydde Tomas Alfredson att komma närmare kameran är det tydligt att de två är oskiljaktiga kompisar.
De slogs aldrig mot varandra på en av Sveriges största och grönaste nöjesarenor, men de blev ett par när de tävlade – de är 62 respektive 55 år. När det svenska folkhemmet föll skickades miljontals människor, inklusive Paradis-Oskar och Lindeman, som stod i spetsen för kollapsen, av sina föräldrar.
Det var mycket press på mig som känd yngling. I mina yngre år var jag omärklig, en soffpotatis och allmänt impopulär. Allt förändrades dock när mitt faderskap avslöjades; Jag gick från att vara flöjtspelare till att bli centrum för uppmärksamheten. När det gäller självförtroende var det katastrofalt. Med det sagt finns det ett stort utrymme för kritik. Att vara avkomma till en känd person är ett otroligt viktigt anspråk att göra.
Enligt ett land var Hasse Alfredson minister. Från sin skrivarstudio i Vita Bergen producerade Hasse och Tage filmer, revyer, radioprogram, sånger och böcker som distribuerades över hela Sverige. Tempot är högt och det kan bli flera långfilmer och duschar under ett och samma år.
Pappor var aldrig hemma på tiden, vilket gjorde att det var väl inget unikt. Hans ansträngningar var dock enorma. Cancern drabbade Tage Danielsson, 58 år, i slutet av 1980-talet, några månader innan Olof Palmes mord, vilket gjorde att en era i Sverige slutade.
Hasse fortsatte att arbeta som skådespelare, regissör, författare och Skansenchef i det nya post-Tage-sällskapet i några år innan han gick bort 2017, trots att han förlorade sin konstnärliga partner och bästa vän. Han skulle vara möjlig som en nyöppnad champagneflaska, men också inbunden och motsatsen till den där roliga och spontana mannen i offentligheten.
Var han en bra pappa?
Det han blev så omöjligt att försöka jämföra sig med eftersom han blev så kommer kärlek och uppmärksam med. Optimal Jönssonligan är Swedish Mafia Crime. Förutom tyngden av allmänhetens förväntningar i Sverige, har Tomas Alfredson också tyngden av OG Sickan, den andra hälften av Gösta Ekman och mångårig vän till familjen Alfredson, på sina axlar när han förbereder sig för att ge sitt bud på den klassiska filmen.
Jag kontaktade Marie-Louise Ekman, hans fru, för att känna om jag skulle ägna Jönssonligan, men hon sade bara “Gud nej, Gösta skulle älska det från sin himmel”. Även om Gösta Ekman medverkade i många filmer och TV-program som en ledande skådespelare för Hasse och Tages, blev han soloarrömmelse på 1980-talet med Jönssonligan-serien.
Tomas Alfredson tillskriver detta ett mått av autonomi från sin tidigare anställning. De dysfunktionella skurkligan-filmerna med Gösta Ekman som Charles-Ingvar “Sickan” Jönsson – den med kryckorna, stetoskopet och cigarrerna i munnen – var anpassade från danska Olsenbanden, men de blev så småningom lika svenska som Silvias braying- och kebabpizza.
I den blå filmreplikabibeln kan du höra Ingmar Bergmans “Jag är döden” bredvid Dynamit-Harrys “Vilken jävla smäll!öreställningen “Ragnar Vanhedens vita loafers” kommer att sändas på omnibussen längs Vintergatan för den som vill gestalta svenska folkets väsen den dag solen gick ner. Svenska är Jönssonligans språk.
Att Gösta inte utsågs till AB Svenska Ords tredje ledamot var en stor besvikelse för honom. Om det bara hade varit Hasse och Tage, hade det varit orättvist mot hans känsla för bidrag; det behövde ha varit Hasse, Tage och Gösta. Jag kan förstå och respektera det, även om han skulle ha rätt i det också.
Efter att ha hittat sin fot i Jönssonligan kunde han ge Hasse en chans till MVP-rollen. Jag tror att det var ett sätt att bryta hans hierarkiska kedja. Jag höll inte med Hasse. Han föddes i en berömd artistfamilj som sonson till Gösta Ekman, den äldre, och son till Hasse Ekman; han var “känd som en sperma” – precis som Tomas, det mest kända barnet.
Medan Tomas fortfarande var en ung man hade han ett unikt band med Gustavo i vanlig ordning eftersom han deltog i inspelningen av Hasse och Tage-filmer som Äppelkriget, Släpp. Tomas Alfredson, Gösta Ekman och Hasse Alfredson blev alla nära vänner under åren före Göstas död 2017.
Han gick dödligt bort på Tomas födelsedag – 1 april – den stora påskdagen. Jag föddes på inspelningen av Att angöra en brygga ute pç en skärgårdsö, är detta honom. Mitt förhållande till Gösta började vid det här laget. Så här såg en släkting ut. Jag fortsatte att försöka hitta honom. Att arbeta med barn var en självklarhet för honom.
Endast Gösta konverterade till kristendomen under den tiden; bara ett fåtal män gjorde det. Jag var ett litet barn, men han pratade fortfarande normalt och lyssnade uppmärksamt. Efter detta var vi klädda i vårt jungfruliga tillstånd. Det var fantastiskt att ha någon som var bekant med min pappa. Min pappa är så fantastisk att både Gösta och jag kunde lovsjunga honom och till och med kasta sten på honom om vi ville.
Tomas Alfredson tycks vara lite kär. Denna gång ser vi Prinsen, en av Stockholms mest klassiska krogar. “En Wallenbergare”, eller “Wall-Enberger” på Jönssonliganspråk, är vad Tomas konsumerar. Flera filmer däribland Gösta Ekman, flera insatser utan honom, en serie vid namn Lilla Jönssonligan, och ett återupplivande 2015 följde 1981 års premiär av den biografiska Varning för Jönssonligan.
De fem filmerna med Gösta Ekman i huvudrollen avslutades med Tomas Alfredson. Hans version Se upp för Jönssonligan, som har premiär på juldagen 2020, är full av referenser till filmer från 1980-talet och även de danska kreatörerna. Förutom att vara med och skriva manus spelar Henrik Dorsin rollen som Sickan.
Hedda Stiernstedt porträtterar Doris i träningsoverall, David Sundin porträtterar Harry (utan bomben), och Ankan Johansson porträtterar en nästan ångerfull Vanheden. Dessutom finns ett landskap med vida erkända sjukdomsperspektiv.
I filmen “en kärleksförklaring till Stockholm” i regi av Tomas Alfredson visas scenen där Gösta Ekman, Ulf Brunnberg och Björn Gustafsson hänger vid stadsklockan i Jönssonligan får sin egen roll. Mängden kärlek och sorg som gick till filmen är bortom förståelse. Som man kan förvänta sig finns det ett stort tryck för att åstadkomma något välkänt och välkänt, som hur utmanande det är att börja från noll.
Hur ser du på svenska folkets förväntningar?
Att säga ja till ett projekt blir en självklarhet för dig. Eftersom det inte finns någon användning för den handduken måste du lägga den åt sidan när du har bestämt dig. Efter det måste du möta musiken och förklara att showen nu är på oss, säkert med största vördnad för de gamla.
Det handlade inte bara om att göra ett politiskt statement, till skillnad från i andra svenska filmer. Det kommer att vara mycket eftervänt att göra film jämställd. Komponenterna är exakt nålformade och därmed tuffa. Att ha en film med bara kvinnliga karaktärer är lika feministiskt som att ha en fräsch, modern och engagerande manskomedie, enligt mig.
Du kan vara oerhört politiskt engagerad och fortfarande ha en fantastisk stand-up-rutin. Det behövs inte en huvudperson som heter Stefan Lösbén för att vara politisk. När filmer försöker skildra politik blir jag lite nervös. Som tidningsbit kan det vara spännande, men som underhållning faller det platt. Hasse och Tages mest politiskt laddade pjäser.
Vad är filmens underliggande tema enligt dig?
Vi har ansträngt oss för att etablera en kriminell organisation som inte är glad. Vår tid tillsammans präglas av överväldigande spänning, enligt mig. Som ett exempel på de idealiska omständigheterna för att utöva kriminell verksamhet är det paraplydrinkande i Rio de Janeiro långt ifrån över. Sammanhållning, revansch och kamratskap är det här om det.
Musiken har en betydande roll i filmens regi. När du är på jobbet, hur passar musiken in?
Musik är källan till mitt djupaste elände. När det gäller att fängsla en publik är musiken oöverträffad. Dialogen och övergångarna är verkliga. Jag trodde att jag kunde spela trumpet när jag var liten, men jag värmde aldrig upp för instrumentet. När jag lade trumpetarna till vila fann jag mig själv förflyttad till filmens universum. Som jag sa tidigare, att klicka på musikvideor är både en rytmisk och mycket lärorik upplevelse.
I början av 2000-talet skapade den svenska tv-stjärnan Tomas Alfredson två tv-program tillsammans med Klas Östergren: Soldater i månsken och Offer and the Garden Man. Båda serierna sändes av Alfredson. Men 1994 blev han känd för sin roll i komediserien Bert och filmatiseringen av barnböckerna skrivna av Anders Jacobsson och Sören Olsson.
Romanerna följde 13-årige Bert Ljungs äventyr när han tog itu med de typiska flickrelaterade problem som alla barn har. Som filmare minst var jag oerfaren och 26 år. Jag vet att det är lätt att sätta det förflutna i ett romantiserat ljus, men jag måste säga att arbetet med det här projektet var det roligaste jag någonsin har haft.
Då var de flesta tonårsshower dystra och bedrövliga, men den här var full av liv och själ. Lasse Berghagens karaktär, gymnasierektorn, slår upp portarna och äter brödet i Bert—Den siste oskulden. Denna scen väckte blickarna hos Sveriges populäraste komediensemble. Under förfrågades med killinggänget hittade jag glödhet.
En tv-direktör tog kontakt med mig för att meddela att de intervjuat flera personer för posten som regissör och att de var i behov av någon. “Du är den första vi träffar” var det första när jag pågick min intervju från Henrik Schyffert. Att sitta på en sådan person kan vara svårt, men det gick bra ändå.
Att vara medlem i Killing Gang – hur var det?
Återigen, att återhämta sig som regissör i Killinggänget är som att dra i ett snöre som har sju oroliga knutar.
