Robert Fux Föräldrar – Theodore Claus Johan Fux, född i Kalmar den 15 maj 1979, är en svensk skateboardåkare, dragartist, manusförfattare och HBT-profil. Han spelar i Stockholms snabbaste ensemble.
Bio: Robert Fux är född i Österrike och uppvuxen utanför Kalmar. Han har en historia av sexövergrepp. Han är elev på Stockholms Teaterhögskolan. Robert Fux har varit en del av Stockholms stadsteater sedan 2011, och han har varit medlem i föreställningens huvudroll sedan 2015, även om han har erfarenhet från en mängd olika miljöer.
Han har kritikerrosats i flera monologer på Stadsteatern, till exempel Virginia Woolfs Orlando, Ansvaret är vårt/Tingsten och det svenska uruppförandet av Bertha von Suttners klassiska antikrigsroman Ned med vapnen!.
Robert Fux har arbetat med ett flertal amatörteatersällskap, bland annat Strindbergs Intima Teater, Teater Brunnsgatan Fyra och Orionteatern. Han har medverkat i produktioner på Bo Stadsteatern, Södra Teatern och Riksteatern/JAM där han skrivit och uppträtt med produktionerna Tro, Hopp och Skönhet – ett ensemblestycke – samt Fux & Originalljudet.
Han skrev balettlibrettot “Freuds anatomiska teater” för Kungligaoperan 2015 tillsammans med regissören Carolina Frände. Fux Bergman fick stipendium 2018 och arbetade med ett projekt som undersökte och kopplade ihop den dyra kvinnliga huvudrollen i Frö med andra filmiska femininiteter.
Fux har anställts av Nationalmuseum som personal från och med 2019. Där arbetar han med frågor som rör outnyttjad kreativitet, konstnärligt mästerskap, och kulturarv bland annat med pjäsen “Transformationers” och karaktären “Superintendenten Arva .”
Fux har fungerat som ledare i referensgrupper för open-mic-kvällen på Statens Kulturrd samt som officer i Stadens Artists’ Club. Han vann priset för sin egen självskrivna, kommersiellt framgångsrika monologmusikal, “Dragshow – en näradödenupplevelse”, som utforskar dragshowbranschen, 2021.
Föreställningen presenterades som en del av ett “artist in residence”-program på Vara Konserthus. Blygsamhet, strävan, rivalitet och konstnärlig förmåga är de fyra egenskaper Robert Fux har använt för att vinna Sveriges första “Drag race”-tävling.
Arbetet med att göra om amerikansk tv till svensk tv började i Kalmar, där ett litet smuts täckte teater- och musikscenerna. Nördarnas revansch är på något, säger Robert Fux. RODNEY FUX: Upprepningarna fortsätter hela vägen på Kungliga Operan i Stockholm.
Författaren till “En midsommarnattsdröm” vann priset den 16 april. Det är första gången som han träder in på scenen på Kungliga Operan trots en lång karriär inom teater och skateboard. Det är inte det enda han gör; under det senaste året har Robert Fux varit programledare för “Drag Race Sverige” i SVT.
Även om jag har jobbat med drag ett tag har jag aldrig trott att det skulle resultera i ett internationellt tv-program. Jag har jobbat med drag för att få det jag behöver för mig själv, och det är något jag också har kunnat åstadkomma tillsammans med andra.
Robert Fux började sin dragkarriär för mer än 25 år sedan och är för närvarande en av Sveriges mest framstående dragartister. Det började med en ung person i Kalmar som hittade teaterscenen och kostymförrdet.
Jag tror att man håller sin krona hos dem under lång tid. Människan är lite fast, men han vet inte alltid hur blomman kommer att dyka upp. Människan vet att knoppen finns där och att den en dag kommer ut på något sätt så att växten kommer att få en oproportionerligt mycket narkotika och motgångar.
Det verkar som att man har haft många svåra jordmän, och tills man hittar ett sätt att lyfta sig och släppa taget om sig själva kan man bara vara så stark som att blomma. DET HR R R RONALD FUX, Ålder: 43, Dragartör, tärningsspelare och programmerare. Aktuell mit:
Programmierer för “Drag race Sverige” och als Puck i “En midsommarnattsdröm” p Kungliga Operan. Drag har varit ett medel för att låta en vara fri och skapa sitt eget verk. Möjligheten att interagera med andra med hjälp av liknande dimmers har också funnits.
Som män har vi ett behov av fantasi och förmågan att fullt ut uttrycka vilka vi är. Samhället är en stor familj. Frasen “Klart att det har sitt pris” Drag kännetecknas ofta av glitter, glitter, extravagant klädsel och fängslande rekvisita.
Det finns genast en smutsig botten. I en gemenskap måste man alltid hålla sig till reglerna och att agera olämpligt är ett sätt att göra det. Det här är sånt som skulle få en vuxenworld att lägga en i vildmarken.
Det är uppenbart att det finns ett pris. Deltagare på “Drag race Sverige” har pratat om mobbning, utanförskap, men också om igenväxning. En av deltagarna har talat om att gå till en kyrka som skulle utföra en exorcism för att “driva ut demoner”.
Vi är inte så olika från människor. Drag queens är skickliga på att ta fram sitt bästa jag och flytta fram dem på scenen. På vilken grund gjorde du det själv? När jag började spela musik och gick in på musikskolan var det så för mig.
Senare började jag spela teater; senare började jag dansa. Innan jag tog mig an remsan fanns det ett litet men viktigt utbud av helgaktiviteter. – Även om jag inte var den populäraste eleven i skolan, kunde jag bli en framstående och omtyckt person den dagen jag lyckades få mina umgänges och det är på sätt och vis anledningen till att närborna revanscherade . Dra är också ett sätt att kanske inte vara cool direkt, men du kanske hittar kopplingen där du behöver vara – punkt.
I dragvärlden är att vinna “Drag Race” den största bedrift man kan uppnå, enligt Robert Fux.
Sedan debuten i USA 2009 har programmet varit en stor succé och konceptet har spridits till många andra nationer över hela världen de senaste åren, inklusive Sverige.
“RUPAUL’S DRAG RACE” DET HR R:
RuPaul Charles ligger bakom det ursprungliga programkonceptet skapat i samarbete med World of Wonder. Jag har olika drag queen-programmering mot alla. De visar sina konstverk i många medier, inklusive videospel, tv, sång, mode och kladd.
Program har kritiserats för att göra dragkulturen populär. Sedan 2009 har två internationella versioner skapats och ytterligare tre länder har köpt tv-formatet. Fans från hela världen följer de olika internationella versionerna lika passionerat som det amerikanska originalet.
Det blir många förväntningar och tveklöst höga förväntningar på detta. Jag visste direkt att det här var ett samtal. Som i USA och som i fallet med sakes vi måste göra, skulle jag också vilja göra några andra sorters sakes utöver de jag normalt skulle göra.
“Gå till galan, du schtr!” När det gäller genomförandet av programmet kan jag med tillförsikt säga att det för närvarande är mycket saker. Hur mycket lyckades du stanna med och satsa? Det intressanta är att man kan höra showen igen var som helst i världen.
Man kan minnas inredningen, tygerna och hur deltagarna pratar och beter sig. Det finns några “ordstäv” som Ru har som är bekanta för oss men som kan vändas om vi väljer. Det är verkligen upp till programmerarna att sätta sina direktiv.
Jag tycker om att arbeta med ord eftersom det för mig var det viktigaste med det förra jobbet. Jag tycker om att fundera på hur många frågor vi har, vad jag ska göra vid vilken tidpunkt, hur tävlingen ser ut och hur jag kan sätta min avsikt i den situationen.
“Shantay, du stannar” har ändrats till “Shantay, jag skulle vilja veta mer om dig”, och i stället för “Hon hade redan gjort sitt” kan deltagarna nu höra “De’ va’ la gala,’schtr du !” så snart en ny träningsdag börjar.
Robert Fux, definierad som en betydande del av “RuPauls dragrace”, hävdar att alla som har lämnat har lämnat “på en guldvg.” Många ord i mitt ordförråd kommer från vintage drag queens som jag har interagerat med personligen eller som andra har interagerat med.
De kanske inte är lika lätta att börja från början, men det finns en nyckel till alternativa beställningar, och i alternativa böcker har jag varit uppmärksam. Mara: mod, aspiration, river och artist. Robert Fux har jagat Sveriges första “Drag race”-nederlag i år med hjälp av ledorden mod, ambition, riv och artisteri. Tillsammans skapar de “maran”.
En fantastisk gala-mara! Det är en gammal begäran om en dragqueen. Därför tyckte jag att det var klokt att bygga en mara, säger Robert Fux. Även om andra jurymedlemmar har pratat med Robert Fux för att ge sina åsikter är det han som har sista ordet och bestämmer vem som får hålla pokalen och vem som får ta fallet för sig.
Det är lätt att tro att jag utvärderar människor oavsett hur attraktiva de är eller hur glamoröst de presenterar sig själva. För mig handlar konst om något helt annat och går utan något annat. Ämnet för beslutet som diskuterades och i sociala medier har dock skapat het diskussion bland deltagarna.
Jag är inte här för att träffa nya människor.
Jag är där för att studera, och jag är där för att förstås också ta ett beslut. Jag är orolig att det här kommer att väcka frågor eftersom jag inte lever mitt liv på sociala medier, men det är klart att jag bidrar till att andra engagerar sig, säger Robert Fux, som fortsätter:
”Det jag inte accepterar är när det går över. Men det finns något som kan glida över i huliganismen när man springer in på arenan och kastar ner allt som finns för att förhindra en ens lag från vann. För mig är det viktigt att förmedla att denna dragracingarena behöver bevaras för framtida generationer och säsonger.
Första säsongen av “Drag race Sverige” går av stapeln på söndag med en stor final, och en vinnare utses. Folk samlas på barer och restauranger varje lördag i Stockholm och Malmö för att se de nya akterna tillsammans, och Elecktras “Unna daj” har blivit ett fenomen på Tiktok.
Tidigare har SVT varit öppna med att tekittarna inte var vad man hade hoppats på. Totalt deltog 913 000 personer vid prisutdelningen den 1 mars. Det andra tillkännagivandet gjordes minst 185 000 fot framför tv, bland annat som QX rapporterade.