
Lise Tamm Make – Människohandel är en vardaglig avskyvärd handling som kan liknas vid den gamla slavhandeln; den riktar sig främst till kvinnor och barn för sexuellt utnyttjande och begås över hela världen. De mest utsatta samhällsmedlemmarna är ofta måltavlor för människohandel, som är en del av ett större multi-crime-företag.
Det är oförlåtligt att människor handlas som varor, och vi måste gå samman och använda alla verktyg som står till vårt förfogande, både nationellt och internationellt, för att eliminera denna praxis. Sverige är inte immunt mot sexhandel med kvinnor och minderåriga. Denna rapport beskriver regeringens initiativ för att minska antalet sexuellt utnyttjande och prostitution inom dess gränser.
Flera nyckeldeltagare i detta utrymme intervjuades på Svenska institutets begäran för att belysa hur svensk lag fungerar i praktiken och vilka åtgärder som vidtas för att skydda och hjälpa offren. Denna artikel innehåller också en kort översikt över Sveriges betoning på internationellt samarbete för att förebygga människohandel. Vi har haft en lag mot köp av sextjänster i kraft sedan 1999.
Motiveringen till förbudet är att prostitution och människohandel bara upprätthålls på grund av den fortsatta efterfrågan på deras tjänster, som till största delen drivs av män. för att tillfredsställa en sexuell lust. En ansenlig del av svenskarna ställer sig bakom lagen, trots dess omstridda historia och det faktum att den fortfarande ifrågasätts i många delar av världen.
Att bekämpa prostitution och människohandel för sexuella ändamål genom att eliminera efterfrågan på dessa tjänster, som den svenska regeringen har gjort, brukar nämnas som “det svenska exemplet”. United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) släppte en global utvärdering av människohandel 2008.
Rapporten fann att människohandel varje år påverkar miljontals människor över hela världen. Människohandel för sexuellt utnyttjande står för cirka 81 % av denna industri, medan tvångsarbete står för cirka 18 %. De återstående 3 % av offren var offer för andra typer av människohandel, såsom organhandel eller tvångsäktenskap.
Enligt UNODC-forskningen är människohandel för sexuella ändamål den snabbast växande källan till pengar för organiserad brottslighet. UNODC och Europol rapporterar att människohandel är det tredje mest lönsamma illegala företaget i världen, med årliga intäkter på nästan 7 miljarder USD.
Människohandel drabbar uppskattningsvis en halv miljon europeiska kvinnor årligen eftersom de, till skillnad från droger och vapen, kan säljas vidare flera gånger av samma leverantör till olika sexköpare. Även om kvinnor och flickor påverkas oproportionerligt mycket, utnyttjas även män och pojkar i denna handel.
Människohandeln kan bara frodas om det finns kunder som är beredda att betala för sexuella tjänster. Den svenska sex-för-pengar-lagen är den första i sitt slag någonstans. 1999 antog Sverige världens första lag som uttryckligen förbjuder köp av sexuella tjänster. Liknande regler var på plats i både Norge och Island 2009.
Det finns inga begränsningar för vem som kan köpa eller sälja enligt denna lag baserat på deras kön. Men i praktiken riktar den sig mot efterfrågan på sexuellt utnyttjade kvinnor och barn och kriminaliserar sexköparna, som främst är män. Att sälja sina sexuella tjänster är dock inte olagligt. Detta perspektiv på den sexuella marknaden ligger till grund för det som brukar kallas “det svenska exemplet”.
I Sveriges plan för att bekämpa prostitution och människohandel ingår förbudet mot köp av sexuella tjänster. Enligt det svenska perspektivet är sexköpare länken mellan prostitution och människohandel eftersom deras pengar används för att finansiera kriminella organisationer. Det betyder att sexkonsumenter är ansvariga för människohandels livskraft och ekonomiska framgång.
Den svenska lagen möttes av motstånd när den antogs 1999 eftersom den kriminaliserar vad som traditionellt har varit ett manligt privilegium att se kvinnors kroppar som egendom. En historisk kontext av Sveriges jämställdhetspolitik under de senaste decennierna är väsentlig för en förståelse av lagen.
Den nuvarande lagen bygger på år av debatt och ansträngningar från förespråkare för kvinnors rättigheter. I en mer jämlik värld skulle män inte tänka på kvinnor som varor. Syftet med svensk lagstiftning är tvåfaldigt: för det första att avskräcka människor från att ägna sig åt den illegala aktiviteten att köpa sex; och för det andra att sätta normer där ingen kvinna, man, flicka eller pojke får säljas och ingen får sexuellt utnyttja en annan människa.
Här står värden på spel. Varje dag får fler och fler individer lära sig om den sammankopplade karaktären av organiserad brottslighet, prostitution och människohandel. Vi påverkas alla av denna systemproblematik, inte bara de mödrar och barn som direkt påverkas. Enligt polisen och myndighetspersoner som konsulterats för denna artikel har sexköpsstadgan i Sverige orsakat vissa organisationer som säljermän för sexuella ändamål för att undvika landet.
Bevisen visar också att lagen har haft goda förebyggande effekter på manliga sexköpares beteende, vilket lett till en betydande minskning av antalet sådana transaktioner. 70 procent av svenskarna är för ett bibehållande av sexköpslagen, och många fler anser att hårdare straff bör införas för dem som bryter mot den. Sveriges lag som kriminaliserar sexköpare har dock sina motståndare både inrikes och utomlands.
Vissa hävdar att att få bort prostituerade från gatan gör både polisarbetet och de prostituerades liv mer osäkra. Även om polisen med rätt mål och tillräckliga resurser borde kunna göra samma sak om sexköpare kan hitta kvinnor på nätet. En stor del av dagens handel med kvinnor och barn sker på nätet, där polisen ständigt letar igenom platsen efter tecken på människohandel.
De relativt lätta straffen för brott mot sexköpsstadgan bidrar till svårigheten att bekämpa prostitution och minska antalet sexköpare. Som ett resultat av detta påverkar denna faktor hur mycket ansträngning som läggs på att förebygga denna typ av brott. En teori hävdar att om straffrättsliga påföljder skärptes skulle samhället ägna mer resurser till att förebygga brottsligt beteende och själva straffen skulle vara mer effektiva avskräckande medel.
För närvarande är det strängaste straffet för att förvärva sexuella tjänster böter. Köp av sexuella tjänster är olagligt med böter på upp till 50 dagslöner i Sverige, efter en dom från Högsta domstolen 2001. Ett organiserat prostitutionsköp är en försvårande faktor som kan resultera i ett längre straff och/eller böter. Den svenska regeringen ser alla försök att köpa sexuella tjänster som olagliga.
Enligt forskning gjord 2008 av Brottsförebyggande rådet är sexköpare i Sverige inte en monolitisk befolkning. De varierar i ålder från tonåringar till pensionärer, med medianen på fyrtiotalet. Människor från många olika samhällsskikt köper sex. Den typiska köparen har en fast lön från ett fast jobb, och ungefär hälften av dem har någon form av eftergymnasial utbildning.
Cirka 40 % av de svenska sexköparna är föräldrar och 80 % är gifta eller i ett engagerat förhållande. Vissa köpare spelar för sin del en mer aktiv roll i sådana operationer genom att kanske annonsera offren eller fungera som mellanhand. I sammansvetsade samhällen kan det vara svårt att skilja mellan en köpare och en människohandlare.
Köpare deltar dock också i större nätverks handlingar genom att förse offren med tjänster som att skapa webbplatser, kontohantering och bostadsplacering i utbyte mot sexuella tjänster. Enligt forskning utförd av Council for Crime Prevention påverkar konsumenternas efterfrågan alla aspekter av sexindustrins strategiska planering och operativa ramverk. Kundernas smak är avgörande.
Det finns alltid en efterfrågan på “nya tjejer”. Vissa kunder kan ha mer precisa krav, till exempel för en viss hårfärg eller rasbakgrund. Ålder kan också spela en viktig roll. Vem som rekryteras och i vilket sammanhang sexuell tjänst utförs påverkas båda av efterfrågan. En kund kan ha särskilda preferenser i klädsel eller vara beredd att betala mer för kondomfri sexuell aktivitet, till exempel. Offret måste följa förövarens krav.
