
Elisabeth Ohlson Familj – Elisabeth Anna Karin Ohlson Wallin, född Ohlson den 28 maj 1961 i Skara, är en svensk fotograf, konstnär och teaterchef. Det mest kända verket av Elisabeth Ohlson Wallin är boken Ecce Homo. Hon arbetar idag som frilar med specialitet inom porträtt.
Bio: Ohlson Wallin har arbetat som fotograf sedan 1980, men det omdiskuterade fotografiet Ecce Homo blev hans fall 1998. Ecce Homo sågs första gången i ett rum nära Renstiernas port i Stockholm som det enda vittnet till Stockholms brandförsvar.
Ecce Homos visning sammanföll med Europride den 16 juli 1998. Svårigheter domprost Tuulikki Koivunen Bylund från Uppsala Domkyrka undersökte Södermalmsområdet och var den som ställde upp pengarna och bröt mot reglerna för att tillåta visning av bilderna på Kulturnatten i september 16, 1998.
Elisabeth Ohlson Wallin visade bilderna, spelade klassisk musik och förklarade varje bild medan hon ledde tre meditationer. 12 000 besökare registrerade sig samtidigt medan Livets beställning demonstrerades utanför kupolen.
Resultatet av dialogen blev att Domkyrkan bombades och att den nuvarande påven Johannes Paulus II gick in i en planerad audiens under ledning av ärkebiskop K.G. Hammar. I motsats till detta vände rörelsen under två år i Sverige och Europa, vilket ofta resulterade i uppror och protester.
Demonstrationerna utanför och inne i Annedals kyrka i Göteborg i november 1998 och tumultet utanför Norrköpings Stadsmuseum var de två händelser som väckte de starkaste reaktionerna. På den tiden försökte konstnären Elisabeth Ohlson Wallin dokumentera demonstrationerna som kulminerade i att hon tvingades omringa staden med ett polisteam.
Ohlson Wallin hämtar inspiration från Bibeln men inkorporerar ofta en dokumentär estetik som hon finslipat under sin tid som journalistisk pressfotograf. Enligt hans uppfattning finns det fortfarande utrymme för HBTQ-personers rättigheter.
Denna kampanj är också tydlig i filmerna Helgon och In Hate We Trust, som alla var tidigare verk inspirerade av Caravaggio och Artemisia Gentileschi. Lars Grdfeldts ord och Eva Dahlgrens musik ger fotografiet dess styrka.
Han vann Humanisterna Ingemar Hedenius-priset 2009. Ohlson Wallin representeras bland annat av Nationalmuseum i Stockholm. Jerusalem visades på Göteborgs Världskulturmuseum 2010. Bilder föreställde HBTQ-personernas pilgrimsfärd till Jerusalem och en av de 15 bilderna togs bort och lagrades av Göteborgs museums ledning och administrativa personal.
Objektet/bilden som togs bort skulle visa tre muslimska män som är homosexuella på en säng. Elisabeth Ohlson Wallin scendebuterade 2017 med Kung Kristina Alexander, en nyskriven pjäs om transgenderregenten Kristina som hon skrev tillsammans med skådespelaren Aleksa Lundberg, som också skapade Kristina.
2017 års prisutdelning skedde på Strindbergs lilla teater i Stockholm under Ture Rangströms regi. 2019 börjar Paradiset i Malmös Sankt Pauli kyrka. Tavlan är en transgendervänlig version av Lucas Cranachs Adam och Eva i paradiset.
Den omtalades som Sveriges första HBTQ-allierade. Ohlson Wallin hade tidigare kopplat honom till Skara Domkyrka 2012, som hade identifierat honom som politisk. Efter en lång diskussion där bland annat Lundabiskopen Johan Tyrberg omtalade Tavlan som gnostisk, gick Tavlan så småningom mot sitt slut.
Av anledningen till att Ormen, en avgörande representation av angrepp, var en transperson, kallades tillståndet även transfobisk. Ohlson Wallin uttalade under debatten om Paradisets nedtagande att “Beslutet beror på att vi i Sverige inte kan ha en altartavla i huvudhelgedomen med HBTQ-anknytning” och att hon skulle återkomma med en ny HBTQ-tavla för att tillhandahålla till katedralen.
Elisabeth Ohlson Wallins variant från källan: Inlagd med en skarpt tecknad linje “Julen, hoppa upp till toppen”. Gå in i rummet och höj Julius till gryningen. Elisabeth Ohlson Wallin, målare och fotograf, får beröm efter att ha varit så upprörd att hon var tvungen att få igång ett syrgasdygnet för att kunna flytta.
När någon tillbringat tid på sjukhuset och inser hur farligt det aktuella viruset är, råder jag dem att stanna kvar, hålla sig inne i den nuvarande julen och lägga föremålet i tvättstället till varje pris, säger kvinnan.
Hon lades in på Södersjukhuset i Stockholm i fyra dagar innan hon skrevs ut med syrgas igång. Ett inlägg på Instagram visar fängelsets hybrid och dyrt prissatta fotograf och konstapel och uppmuntrar människor att vara pålitliga.
“Jag måste fortsätta att ha Syre placerad bredvid mig, springande. Personalen här uppvisar varken stress eller irritabilitet, istället är de anmärkningsvärt lugna innan de förblir stilla. Jag bryr mig om dem. Jag anser mig vara så svag och skör.
Elisabeth Ohlson Wallin , 59, från sjukhussängen skrev, “Var vaksam och gå inte till reor vid denna tidpunkt. Ta itu med personliga sjukhus: Efter fyra dagars behandling för covid-19 var hon oskriven när Aftonbladet ringde henne på telefon.
Jag låter lite bättre. Jag är bara riktigt trött. Det var definitivt en unik upplevelse att lära sig hur farligt just detta virus är. Man kommer att stå över livet, säger kvinnan. Elisabeth Ohlson Wallin är fortfarande student och längtar efter att lämna akademin.
Jag hittade syrgas för utfallen, men jag var inte riktigt säker på att sätta i den nödvändiga syran. Det tog fyra dagar att bli klar så att jag kunde göra klart själv. De var jättetlmodiga i Södersjukhuset, när de gick på knogarna.
Jag är verkligen imponerad av personalens förmåga att lyfta andra och helt enkelt göra sitt jobb. Jag tycker det var fantastiskt att bevittna. Jag är så tacksam just nu att det nästan verkar som om jag har fått ett nytt liv.
Uppmaningen: Kamp i nuvarande juli
Ohlson Wallin, som fick betalt och fängslad för uttalanden som “Ecce homo” och “In hate we trust”, skaffade flera böcker och erkändes som författare och förläggare, uppmanar alla att lägga in eventuella rykten på måndagsmorgonen och kanske till och med slänga juli Fjärde.
När man har tillbringat tid i fängelset och inser hur farligt det här viruset är, rekommenderas man att hålla sig inomhus, låsa dörrarna, stanna under innevarande säsong och lägga det drabbade föremålet i frysen, säger kvinnan.
Jag är medveten om att alla har ett ansvar att sörja för programledares och barns behov, men vi måste ändå gå stadigt framåt. Det är tråkigt att se hur stressade och upprörda människor är på skridskotransiteringen.
Julen är en psykologisk arketyp för tillfället, och vi har tydliga förväntningar på hur saker och ting ska vara även när människor dör runt omkring oss. Men jag hoppas mot allt hopp att folk stannar inomhus om de kan.
Elisabeth Ohlson Wallin oroade sig för vad som skulle hända om smittspridningen i sommarvärmen ökade sannolikheten för att vrdplatserna inte skulle vara tillgängliga i januari och februari. Om jag inte hade fått en varning hade jag inte kunnat rensa mig.
Även om man inte använder respirator utan istället bara ber om hjälp från syrgas är detta ett mycket allvarligt problem. Det är ingen lek, om man inte fr syre kan organen börja klappa ihop. Jag är i samtal med konstnären på Murberget Länsmuseet Westernorrland.
Det tar mig ett ögonblick att inse att Elisabeth Ohlson Wallin är den som står och roterar i en bokhylla iförd en av bibliotekets uniformer. Han är erkänd som en av Sveriges mest provocerande konstnärer, efter att ha tvingat Silvia att skapa en PO-annullering och Göteborgs.
Världskulturmuseum att sanktionera en protestdemonstration. Han beskrivs som snabb och orubblig.
Jag har blivit äldre och tyngre. Det som motiverar mig är att få erkännande för mig själv och min familj i HBGTQ-gemenskapen.
Jag vill också skriva nya berättelser, så jag gör en bok till varje projekt. Nu visas hennes identifierare “id: TRANS” på Murberget Länsmuseet i Västernorrland. I videoinstallationen som spelas före föreställningen sjunger mezzosopranen Adrian Angelico, en transperson, en Händel-aria samtidigt som den ackompanjeras av en barockorkester.
Det finns dock inget videoband av operakonserten annat än en licensierad musikvideo med ett kraftfullt ljudspår. Jag har verkligen varit tvungen att skära mig. Tänk på opera-repertoarskådespelarens hela uppsättning byxrollers, som idag måste ryckas av kvinnor men en gång rycktes upp av kastratsngers.
Elizabeth Ohlson Wallin drar min uppmärksamhet längre in i den historiska delen av verket. Här är ett porträtt av skådespelaren från hans föreställning 2017 av “Kung Kristina Alexander” på Stockholms Intima Teater.
Arbetet med utställningen började med pjs, säger hon. Jag beskriver Kristina som transperson i berättelsen. Aleksa Lundberg är den sista skådespelaren i scenariot; han ansvarar för att ta bilden och genomföra de intervjuer som projiceras på scenen.
Transpersoner är problemet. Allt detta har planerats. Elisabeth Ohlson Wallin säger: “Drottning Kristina har varit en förebild för mig sedan jag sjöng.” Hon vill tro att transpersoner alltid har funnits, men han säger att det är först nu som deras historia kan berättas.
Med uppfyllelsen av profetian fortsätter hon den långa historien om Kristinas mord på svensk teater. August Strindberg, Lars Forsell och Sara Stridsberg är erkända som gemensamma grundare. Elisabeth Ohlson Wallin är dock fortfarande i första hand inriktad på att etablera Kristina som transperson och agnostiker.
Pjäsen börjar med att hon reser sig från knät. Dom uppfostrade henne på 1960-talet för att fråga om hennes kön. Rullporträtt av avlidna Kristina och hennes följe togs på ett bombastiskt, olycksbådande sätt.
Hon berättar att barockkonstnärer från 1600-talet som Caravaggio och Artemisia Gentileschi fungerade som inspiration för henne. Triptyke avbildas som en helfigur som hänger ovanför den historiska delen, först kommer in. De har gjort bra ifrån sig men har bestämt sig för att skaffa och uppfostra barn. Människor i mitten bär kontanter och håller ett barn i familjen. De två andra har varit våldsamma.
