Bridget Jones Författare – Det var dags för Bridget Jones att återvända till bioduken efter en lång frånvaro. Helen Fielding trodde att dagbokskolumnen “Bridget Jones” skulle upphöra efter sex veckor när den först dök upp i tidningen The Independent. Det gjorde hon inte. Istället blev den en bästsäljare som har översatts till trettio språk, sålts i över fem miljoner exemplar och gjort dess författare, Helen Fielding, till en av de rikaste kvinnorna i Storbritannien.
Romanen från 1996 följde samma mönster som Jane Austens “Stolthet och fördom”, medan Fieldings uppföljning, “On a Swing with Bridget Jones”, publicerad 1999, skrevs i Fieldings egen stil. Två år senare, 2001, släpptes succéfilmen Bridget Jones’s Diary, där regissören Sharon Maguire – en god vän till Helen Fielding och som ryktas ha tjänat som modell för en av karaktärerna i böckerna – bevisade att hon var ett geni när hon kastade en amerikan i rollen som en excentrisk brittisk karaktär.
Nu när det var dags att förvandla den andra Bridget-romanen till en film, har Beeban Kidron tagit över rodret som regissör; annars förblir allt detsamma. Den svenska frasen för “och så levde de lyckliga människorna alla sina dagar” är “och s livde de lyckliga i alla sina dagar”, och “en smäll med Bridget Jones” är en charmig komedi som förklarar vad den betyder. Bridget Jones, hon som alltid verkar irriterad, självbelåten och karltok-lik, är tillbaka.
Med vår pålitliga plåt i famnen på den stilige advokaten Mark Darcy, fortsätter ärendet precis där den gamla filmen slutade. Många familjemedlemmar är dock avundsjuka på det lyckliga paret, inklusive Bridgets gamla kock Daniel Cleaver, som verkar tro att Bridget är latare än någonsin. Rebecca, den vackra och intelligenta klagarbiträde som jobbar med Darcy, är ett utmärkt exempel.
Tillsammans med människor som Richard Curtis, ansiktet utåt för brittiska romantiska komedier, förvandlade Helen Fielding sin bok till en funktionell manual och tog bort de överdrivet blommiga avsnitten. Valet of huvudrollsinnehavare kritiserades när den första filmen släpptes, mer än de engelsktalande skådespelarna. Man trodde att Renée Zellweger var för smal, för liten och för amerikansk för att spela den kaloritunga och spända Bridget Jones; hon föddes trots allt i Texas.
Miss Zellweger satte ändå alla i hälarna när hon gjorde sin debut på storbildsskärmen som den manliga, smala och pinupiga Bridget Jones. Jag kan verkligen inte föreställa mig någon annan som spelar Bridget bättre än den här kvinnan. Hon är lika bra i P. smisk med Bridget Jones, när hon framgångsrikt undviker att framställa Bridget som patetisk (något som verkligen imponerar på alla som har läst böckerna).
Favoritfilmstudion Working Title Films är ansvarig för sådana klassiker som Four Weddings and a Funeral (1994), Notting Hill (1999) och Love Actually (2003), där Hugh Grant återupptar sin roll som den robusta friluftsmannen Daniel Cleaver. Han stöter hela tiden på vackra replikeringar av saker som människor har önskat att de kunde göra själva.
Som Mr Darcy i tv-atiseringen av Jane Austens “Stolthet och fördom” (svenska: Stolthet och fördom) väcker Colin Firth återigen uppståndelse med sitt framträdande. Att följa trender är vanligtvis inte den långvariga nostalgi folk hoppas på, som vi alla vet. Så det var med låga förväntningar som jag satte mig ner och tittade på Bridget Jones dagbok. Men jag behövde inte rusta mig; Jag var med huvudet först in i handlingen från första början.
Jag måste erkänna det: jag är ett Bridget-fan. På en dejt med Bridget Jones bör du bara återuppleva de bästa delarna av din tid tillsammans så att dina följare kommer att känna sig lika fräscha och underhållande som du gjorde under hela serien. Det är en riktigt vacker film som, åtminstone ytligt, lyckas kombinera värme, svårighet och munterhet. Speltiden är också ovanligt lång för en komedi, med en ringa på 108 minuter. ((Woody Allen vet vad han pratar om)). Även om den inte är riktigt lika bra som min favorit i Love Actually-varianten, gillar jag verkligen denna mörka komedi.
Ett utmärkt tillskott till samlingen med sin kvicka, charmiga och på många ställen hjärtliga reflektion över hur det är att vara singel efter 30 års ålder. En riktigt bra film som kommer att göra dig glad. Romanen följer Bridget Jones, en trettioårig kvinna som ännu inte har hittat kärleken. Hon försöker alltid förvisa sig själv eftersom hon är hopplöst hopplös på att hitta kärleken, är karlfixerad, äter och dricker för mycket och tror att hon är väldigt tjock.
För att återta kontrollen över sitt liv och se till att hon träffar rätt man innan det är för sent, börjar hon föra dagbok. Hon registrerar sina tankar om allt som betyder något för henne i sin dagliga dagbok. Bridget har en komplicerad historia med män. Hon vill träffa mannen som kan ge henne den sortens kärlek, men hur kan hon veta om han är rätt man för henne?
Bridget vaknar till morgonluften och uppmärksamheten från sin stilige, något slug men ändå attraktiva kock, Daniel Cleaver. Samtidigt växer Mark Darcys blick längre åt hennes håll. Medan hennes föräldrar försöker försona Bridget med Mark Darcy, som nyligen återvänt från USA, börjar Bridget året med att bli kär i Daniel. Bridget är dock inte intresserad av Mark Darcy och tycker att han är en total creep.
Daniel bjuder ut Bridget på en dejt en dag, och de två slog till och inleder ett förhållande där de tillbringar nästan varje helg tillsammans; Bridget är lättad över att äntligen ha hittat en själsfrände. Men när Bridget kommer hem till Daniel en dag, ser hon en mager, vacker amerikansk kvinna ligga runt på terrassen, och hon blir helt upprörd över det. Mark Darcy ber Bridget ut på en dejt efter att Daniel lämnat sitt liv.
Bridget upptäcker att hennes mammas nya pojkvän, Julio, har stulit pengar från familjens vänner, särskilt Marks föräldrar, samma kväll. Bridget väntar spänt på Marks samtal, men han kommer aldrig. Mark har ännu inte kommit tillbaka, även när december närmar sig och julen närmar sig. Men när Bridget firar jul med sin familj kommer Julio och Mark att gå med dem.
Mark går ut ur huset med Bridget och förklarar sina känslor för henne medan polisen tillkallas och Julio grips. Boken avslutas med att Bridget känner sig tacksam för att hon hittat en så underbar partner. Boken vann 1997 års brittiska bok och utsågs av Guardian till en av de tio böcker som bäst definierar 1900-talet.
* Utdrag ur Helens tidiga journalistik * Ett urval av de ursprungliga Independent-tidningsspalterna, tillsammans med en introduktion och kommentar från författaren själv. * Efter intervjun skriver Bridget Jones stycken om #MeToo, Brexit och hennes skyddade tillvaro. Läs roliga recensioner skrivna av personerna som inspirerade karaktärerna Jude, Shazzer, Auntie Una, mamma och Daniel Cleaver.
Kritik i pressen
Vild komedi… observerad med svidande, flamboyant kvickhet. alla kvinnor som någonsin har arbetat, varit i ett förhållande eller varit mamma kommer att läsa den och tjuta. Ett lustigt litteraturverk Sunday Times * Det finaste, banbrytande, det klassiska Postutdelningen på söndagar Det finns en uppenbar ton av äkthet genom hela Bridget Jones dagbok.
Det är definitionen av dess ämne, för att citera Nicola Shulman från Times Literary Supplement. Jag kan inte komma på en bok som jag gärna skulle vilja föreslå. Jilly Cooper är ständigt rörande, samtidigt som den är lustigt observant och anmärkningsvärd. För att citera Daily Telegraph: “Besvärligt beroendeframkallande. De humoristiska inläggen i [Bridget Jones] dagbok fångar moderna kvinnors ångest i deras ensamma jakt på kärlek * Sunday Express *.
Viktiga vrig-data
Helen Fieldings födelseplats är Yorkshire. Hon bodde i London och arbetade som journalist där i många år och besökte ofta Afrika, Indien och Centralamerika. Hon samarbetade på manusen till Renee Zellweger, Colin Firth och Hugh Grant – med Bridget Jones’s Diary och The Edge of Reason-filmerna i huvudrollerna, samt Patrick Dempsey-med Bridget Jones’s Baby i huvudrollen. Hon delar sin tid mellan London och Los Angeles vid det här laget, men hennes främsta sysselsättning är som romanförfattare och manusförfattare.