Stikkan Anderssons Dotter

Stikkan Anderssons Dotter
Stikkan Anderssons Dotter

Stikkan Anderssons Dotter – Marie Elisabet Ledin, redaktör och företagsadministratör, föddes i Stockholm den 9 februari 1957 med efternamnen Andersson och Ledin. Efter att hennes far, Polar Music Internationals ordförande, kompositör och affärsman Stikkan Anderson, gick bort, tog Marie Ledin på sig flera ledarroller i företaget, inklusive befordran, fram till 1986.

Som ett resultat etablerade hon The Record Station, som så småningom köptes upp. av det tyska mediekonglomeratet Bertelsmann/BMG. Anderson Records lanserades 1993, och hon arbetade kvar med BMG till 1995. 2005 bildade hon och en grupp andra författare Anderson Pocket, som sedan dess har blivit Sveriges främsta utgivare av originalpocketböcker.

Sedan prisets inrättande 1989 har Ledin varit en integrerad del av dess ledarskap; efter hennes fars för tidiga bortgång 1997 övertog hon fullständig kontroll. Hon sitter i styrelsen för en rad organisationer, bland annat Stockholms Stadsmission. Som ung gav hon harmonier till “Baby-twist” av Stikkan Anderson. 2008 skrev hon och journalisten Petter Karlsson Min pappa hette Stikkan, en biografi om hennes pappa och hans familj.

Sedan deras bröllop 1983 har hon och hennes man Tomas Ledin varit stolta föräldrar till Theo och John. Undvik att göra ogynnsamma jämförelser med Stig Emanuel “Stickan” Andersson. Vid Oscars församling i Stockholm den 12 september 1997 avled Stikkan Anderson (född Stig Erik Leopold Andersson den 25 januari 1931 i Mariestad). Utöver sitt arbete som grundskolepedagog och kompositör drev han även Polar Music och instiftade Polar Music Award.

Biografi

Andersons bostad i Hova. Andersons barndomshem var en blygsam byggnad på Hovas centrala torg. Han uppfostrades som den rebelliska arvtagaren till Ester Anderssons förmögenhet. En av hans piggar ljuger nog om hemmet just nu. För att hedra sin 50-årsdag framförde Abba “Hovas vittne” som maxisingel.

Han började sin karriär med att springa ärenden som koncessionsmontern vid Hovas park. Han fick då arbete inom grossistdistribution. Hans mamma köpte en grammofon och en gitarr till honom när han var ung, och snart började han skriva för och uppträda inför lokal publik och journalister. Han skickade in sin ansökan om en gitarrkurs han såg på nätet.

Hans författarkarriär började under sommarmånaderna och han träffade och fick senare handledning av Ulf Peder Olrog. 1949-1951 var han elev vid Ingesunds folkhögskola, där han var medlem i skolans folkmusikband, Grädde p moset. Han lade på övertid på Konsum medan han var i Värmland. Han knöt an till framtida kollegor som Boo Kinntorph och Bengt Bernhag vid den här tiden.

Skapare av skrivna och levande verk

Tivedshambo, hans debutbok, släpptes 1951. Samtidigt började han studera för att leda en skola. Efter en kort tid som lärare på Aspudden, söder om Stockholm, bestämde han sig för att fortsätta skriva på heltid 1964. Som korrigerare på Idrottsbladet tjänstgjorde han under Torsten Tegnér. Han backpackade i flera år genom Sverige och bodde på olika campingplatser. Han bestämde sig för att använda två “k” i “Stikkan” efter samråd med Akke Carlsson och Pekka Langer. 1990-talsklassikern “Vi hänger mig” av Nacka Skoglund.

Hans stora genombrott som kompositör kom samma år som han skrev “Är du fortfarande intresserad av mig, Klas-Göran?” när Lill-Babs framförde den för första gången på Hylands hörna. Han fick i uppdrag att komponera partituren och Simon Brehm, chef för Lill-Babs, fick veta om honom genom Bernhags band till det företaget. I alla de nordiska länderna har fastan blivit en värdefull handelsvara.

VD och musikkompositör

Stig Anderson och Ria Valk. Ria Valk sjöng en version av “r du kär i mej ännu Klas-Göran?” (Hou je echt nog van mij Rockin’ Billy) framfördes ursprungligen på svenska. Man tror att Anderson bidragit med mer än 3 000 ord till låtar under sin livstid, vilket gör honom till en viktig figur i den svenska musikbranschen. Det finns 1 143 låtar i Stims-databasen som han har bidragit till som kompositör eller författare.

1960 grundade han skivbolaget Sweden Music och 1963 grundade han Polar Music. 1978 öppnade han inspelningsstudion Polarstudion på Kungsholmen. Efter flera års arbete tillsammans anställde han 1969 sin frus mångårige medarbetare Görel Hanser som sekreterare. Hon arbetade sig uppåt och är nu vice vd för företaget. Sverige är idag världsledande inom musikexport i förhållande till sin lilla befolkning.

Anderson, även känd som Stig Grossner, skrev nyskapande svenska texter till ett antal internationella storfilmer, inklusive “Tina och Marina”, “Snt är livet”, “Min greve av Luxemburg” och “Som en gummiboll kommer jag tillbaka till dej. Låten “Är du intresserad av mig, Klas-Göran?” väckte Bosmans intresse, så han sjöng en cover av den på holländska (“Hou je echt nog van mij Rockin’ Billy”).

Bosmans tog kontakt med Anderson genom att låta honom översätta en del svensk litteratur. Anderson omarbetade “Summer is Life” från Bosmans bok “You Can Have Her” efter att de två träffades i USA. Boken “Insjungen” av Anita Lindblom var en stor motivationskälla för många.

1965 gav Anderson världen tillgång till den finska longdance-jenka genom att släppa internationella jenkaltar. Vänner i den internationella musikbranschen var Herb Alpert, Jerry Greenburg, David Geffen, Alain Boublil och bröderna Ertegün, Ahmet och Nesuhi.

Stikkan Anderssons Dotter : Marie Ledin

Stikkan Anderson hade inget emot att hans företag döptes till Schlagerfabriken av belackare på grund av hans produktiva låtskrivande. Anderson var en uttalad motståndare till 1970-talets motkultur. Till sitt försvar gjorde han uttalanden som “folk vill inte ha samtal om samma gamla mammor och krig och sjukdom” och “visst skriver jag mycket skit men det är tminstone bra betalt.”

Stikkan Anderssons Dotter

Abba, 1974.

Anderson, Benny Andersson och Björn Ulvaeus skapade Union Songs 1967, vilket kan betraktas som början på Abba. Bolaget leddes av dem tre och Bengt Bernhag. För flera år sedan åtog sig Andersson att uppträda med Hootenanny Singers genom att skriva på ett kontrakt.

Han kom som en källa till uppmuntran och en vän att prata med, vilka båda var ovärderliga för de unga författarna. I kölvattnet av det hjälpte Anderson till att lansera Abba i början av 70-talet. Efter att deras svenska låt “Waterloo” vann Eurovision Song Contest 1974 blev bandet känt över hela världen.

De världsomspännande kontakter Anderson hade skapat sedan 1960-talet var avgörande för Abbas snabba uppgång till berömmelse runt om i världen. Abbas musik ansågs kontroversiell när den spelades på grund av den utbredda antagonismen mot “kommersiell pop” i Sverige.

Den så kallade “antikommersiell folkfront” bildades 1975 som svar på beskedet att Sverige skulle stå värd för Eurovision Song Contest i Stockholm samma år; den fick stöd av den svenska regeringens kulturnämnd, Stockholms stads kulturnämnd, Sveriges Rundradios Producentförening och andra musikerförbund.

Anderson skrev på Ted Gärdestad, Lena Andersson och andra på 1970-talet. För att översätta “I’m Gonna Be a Country Girl Again” av Buffy Sainte-Marie till svenska skrev Anderson orden till låten “r det konstigt att man längtar bort nn gng” av Andersson.

Polar Awards och affärsmän

Anderson bisattes på Galärvarvskyrkogrden i Stockholm. Sedan 1983, då hans bok “de börsnoterade refrängsngaren” släpptes, har han också uppmärksammats som en framgångsrik affärsman. Genom vinsten från Abba kunde Polar köpa cykelföretaget Monark 1978 och starta finansföretaget Kuben året därpå.

Andersons Polar Music är ett mycket framgångsrikt svenskt företag. Mot slutet av 1980-talet bråkade Anderson och Abba om förändringar som gjordes på ett album från 1970-talet. 1989 gjorde han en vinst på 189 miljoner svenska kronor på att sälja sitt musikförlag till Polygram. Polarpriset skapades av Anderson 1989. Sedan 1992 har priset delats årligen mellan olika personer, grupper och ibland även två förtjänta mottagare.

Familj

1955 knöt han ihop med värmländska Sunnekyrkans vävlärare Gudrun Rystedt. Marie Ledin (1957), Lasse Anderson (1958) och Anders Anderson (1966; doktor i nationalekonomi; Polarprisförvaltare) var hans barn; Tomas Ledin var hans bror. Familjen separerades efter sektens upplösning 1985 men återförenades under sina senare år.

Under många år av sitt liv kallade Anderson Villa Ekarne på Djurgrden i Stockholm för sitt hem. på 1960- och 1970-talen tillbringade familjen flera somrar i Sunne, Värmland. Hans hustru Gudrun har en stark svensk österländsk kulturell bakgrund. Anderson, som var 66 år när han dog, drabbades av en hjärtattack och svimmade.

Mot slutet av sitt liv kämpade han också mot alkoholism. 2008 skrev Marie Ledin och journalisten/författaren Petter Karlsson en bok om Maries pappa med titeln Min pappa hette Stikkan, som direktsändes i Sveriges TV under Begravningen. Marie Ledin fortsätter i sin egen riktning.

Polarprisceremonin är en årlig tillställning där monarken rullar ut röda mattan och Stig “Stikkan” Andersons gärning får den kungliga behandlingen. Stikkan njöt av inget annat än en dag i rampljus. För att skydda sin integritet håller doktor Marie Ledin en låg profil. Hon arbetade med förlag i fem år innan hon bestämde sig för att gå ensam som privatdetektiv för bokvärlden.

Efter 30 år och lanseringen av två lönsamma företag har Marie Ledin blivit en branschguru inom den belägrade skidsektorn. Hon arbetade för sin far, Stikkan Anderson, på Polar-rederiet under Abbas storhetstid på 1970-talet. Hennes producent Tomas Ledin och en handfull andra musiker följde henne ut genom dörren 1986.

De bildade skivbolaget The Record Station efter att ha köpt Polar Studios från Abbas i Kungsholmen. Marie Ledin startade Anderson Records 1996, efter att ha sålt The Record Station till det tyska skivbolaget BMG (numera Sony BMG). Som hon uttrycker det, “Jag har varit där under de bästa tider som musikbranschen någonsin har känt, och jag kunde inte vara mer tacksam.”

När de tillfrågades om sin tid i branschen, hyllade deltagarna, “Det var fantastiskt, det var en fantastisk fest, vi stannade ute och dansade hela tiden.” Vi lever i prövande tider. Även om världen är mitt uppe i en lång och kraftfull högkonjunktur (även känd som en superkonjunktur) så går skivvyn relativt bra. Även i goda tider är det bara mänskligt att oroa sig “vart saker är på väg”, som Marie Ledin uttrycker det.

Hon har tämjt sin egen taggiga lapp genom att kratta och ordna om buskarna. Efter Anderson Records död och etableringen av Anderson Pocket kan Marie Ledin med rätta kalla sig bokdesigner. Hon behövde ta sig till Universal Studios filial av Anderson Records omedelbart. När ett band har tillbringat hela sitt liv med att spela musik tillsammans kan det vara svårt att dela upp sig.

Efter ett år släppte Anderson Pocket sin första pocketbok, “Skam” av Karin Alvtegen, och Universal släppte Carolas nya CD, som innehöll låten “Evighet, som hon vann den svenska melodifestivalen med.” Vi pratade om hur man handskas med Universals säljteam, där Marie Ledin erinrade om att vi bestämde oss för att bjuda in den medarbetare som “tappade humöret” och den som “levererade mest till slaktarnas skåpbilar” på lunch.

Vi skickade ut 60 000 böcker och de skickade ut 60 000 cd-skivor, men efter ett års försäljning har vi flyttat dubbelt så många Karins än de har Carolas. Vi förlorade minst tusen exemplar. Försäljningen av “Skam” av Karin Alvtegen har stigit till 140 000, enligt vad Marie Ledin har rapporterat. Precis som skidföretag är framgångsrik bokutgivning hängande på en catchy titel, och mindre förlag som ligger längre bort från de stora förlagen kan tycka att det är mer utmanande.

Anderson Pocket är dock ett välrespekterat pocketförlag som distribuerar böcker som redan släppts av andra förlag som inbundna uppsättningar. “Både Bonnier och Norstedts har sina författare i ett hårt grepp; de vill inte att vi ska komma och sno dem på pocketupplagor, och det är förståeligt”, säger Marie Ledin och förklarar varför vi har problem med att skaffa titlar.

Stikkan Anderssons Dotter
Stikkan Anderssons Dotter

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *