Marika Lagercrantz Ung – Den svenska konståkaren Marika Karin Louise Lagercrantz föddes den 12 juli 1954. Sedan 2011 har hon tjänstgjort som kulturattaché på svenska ambassaden i Berlin.
En Lagercranz föddes i Solna stad.
Hon är syster till David Lagercrantz, syster till Lars och Johan Lönnroth, samt mamma till Olof och Hans barn. Hon är med i den tionde säsongen av Stjärnorna på SV:s slott. Den svenska konståkaren Marika Karin Louise Lagercrantz föddes den 12 juli 1954. Hon är sedan 2011 svensk kulturattaché i Berlin, Tyskland.
Solna är Lagercrantz födelseort. Hon är syster till David Lagercrantz, syster till Lars och Johan Lönnroth, samt mamma till Olof och Hans barn. Lagercrantz började sin karriär som skridskoåkare när hon bara var sex år gammal på Vr teater, en svensk barnteater. Hon medverkade i SVT-serien Stjärnorna p slottet i sin tolfte säsong.
När han var liten satte Lagercrantz upp pjäser för de andra barnen och dansade på balkongen på Vår Teater. Hon medverkade i TV-serien Modiga mindre män från 1967, som senare spelades in året därpå.Hon började på ett naturvetenskapligt program på gymnasiet, men intresset för idrott gick snabbt över hennes akademiska sysselsättning.
Hon försökte gå in på Scenskolan men misslyckades, så hon flyttade till Malmö i början av 1970-talet, då hon träffade folk från Studioteatern och Mimteatern. Lagercrantz fördes till andra experimentella teatrar i Sverige och Danmark via Malmö.
Efter en tid återvände hon till Stockholm och träffade där den amerikanske ishockeyspelaren Chris Torch, som hon sedan gick med på att byta roller som programledare med. 1977 grundade hon teaterkollektivet Jordcirkus tillsammans med några andra skridskoåkare, där hon spelade den dubbla rollen som artist och regissör. Hon deltog i den kollektiva husockuperingen av Mullvaden i Stockholm, en händelse som utlöste musikalen Mullvadsoperan (1978).
Jordcirkus uppträdde ofta i olika delar av Sverige, såväl som på andra håll i Europa och USA medan han var på turné. Hon var också med och grundade det oberoende teatersällskapet Teater Schahrazad. Lagercrantz meritförteckning innehåller även snålhet på Dramaten och andra teatrar i Stockholm.
Lagercrantz har medverkat i biroller i en mängd olika svenska långfilmer och tv-dramer. Bland rollerna hon har spelat är en miljöaktivist i tv-serien Blueprint (1992), huvudrollen som Rita i filmen Dreams About Rita från 1993, lärare i 1995 års Bo Widerberg: Lust and Party och en motvillig flygblad i 1997 års Emma. , den motvilliga reklambladet. Sedan dess har hon samarbetat i verk, inklusive 2009 års “Män som hatar kvinnor”.
Lagercrantz karriär har präglats av flera utmärkelser och nomineringar. Hon vann Chaplin-priset från Film Journal för sina tuffa kvinnliga roller 1993, och hon nominerades till en Golden Globe för sitt arbete i filmerna Dreams of Rita och Morf 1994. Hon belönades med en Silverdelfin på en filmfestival i Troia för hennes arbete i Lust och fagring, och hon nominerades även till en Guldbagge för sina insatser i samma roll.
Marika Lagercrantz arbetade i Berlin från 2011 till 2014 som svenska ambassadens kulturattaché.[5] Sedan 2015 har hon fungerat som KLYS:s ledare. Det var ingen skam att ta sig upp till toppen av Sveriges kulturelit. Långt försenat arv från föräldrar som antog att hon kunde klara allt på egen hand. Trevligt men förhastat. Det var precis vad Marika Lagercrantz också gjorde.
Hans hår är vackert silvergrått och hennes ögon är coola kellygröna. Hon anser att kvinnor i alla åldrar, även de över 50, ska vara orädda för att utforska nya intresseområden. Marika Lagercrantz är ganska säker på att äldre män är precis vad maskulinism behöver.
Vi har mycket styrka och kan behålla den under långa perioder. Jag tror att vi fortsätter att leva även om vi är sterila eftersom detta har djup mening. Vi är avgörande för mänsklighetens överlevnad.
Marika är 67 år och har arbetat i teaterbranschen i drygt ett halvt sekel. Men hon ger sig inte och skriker. Hon medverkade nyligen i tv-atiseringen av Fredrik Backmans Folk med ett sjukt ska av Felix Herngren. Berlins kulturella epicentrum
Men Marika Lagercrantz har aldrig varit tveksam till att sätta sig där ute. Hon lämnade en lovande karriär och ett fast jobb i ett elegant Stockholmskvarter för tjugo år sedan för att prova på något helt annat.Allt började med en annons i tidningen. Svenska ambassaden i Berlin letade efter ett nytt kulturcentrum. Marika hälsade på sin gamla vän, pensionerade Stadsteatern-kock Benny Fredriksson.
Jag gillar hur enkelt det är, men jag kanske måste tänka om när jag använder den här tjänsten. Av den anledningen kommer jag att rikta ditt intresse direkt i vad jag har att säga.Benny agerade modigt inför oväntad fara.
Jag är uppvuxen med svenska musiker, författare och artister som sitter runt köksbordet, så jag behöver inte oroa mig så mycket för det nuvarande kulturklimatet i Sverige.Språket lärde hon sig av den tyska poeten och nobelpristagaren Nelly Sachs, som besökte henne.
Marika är det femte barnet i familjen Lagercrantz. David Yngst är nu allmänt erkänd som författare till de tre sista böckerna i Millennium-serien. Mamma Martina gick bort för två år sedan i en mogen ålder av 98 år.Min pappa jobbade oavbrutet. Han tillhör den generation av män som har arbetat oavbrutet sedan de var barn. Att skriva var en av Hans största talanger.
Mamma stoppade huset och barnen. Den unga Marika var beredd på äventyr. Hon vill bygga båtar, åka på prospekteringsuppdrag och lära sig om världen i både stor och mikroskopisk skala. Marika slängde en gylf in i byxorn för att försöka bli behandlad på samma sätt som pojkarna långt innan hon avbröt den feministiska rörelsen.
Men äventyr var inte riktigt lämpliga för 60-åringar, en läxa som Marika lärde sig den hårda vägen. Istället tog hon på sig identiteten som den söta lilla systern. Oavsett kostnaden höll hon på tills hon nådde toppen inom sitt område. Men feminismen började skapa vågor på den tiden.
Marika började först komma till vår teater som en slacker. Hon fann en fristad från skolans ständiga spänning och gruppdynamik i skridskobanan. Alla på teatern fick vara sig själva. Alla kräver det. Alla historier ska höras. Jag har alltid haft ett stort behov av att bli hörd.
Vikten av det jag skriver för min familj kan bäst förstås genom att se in i framtiden. En författare är uppenbarligen inte tillgänglig just nu. Vi män på teatern kan helt enkelt inte tillåta att vår uppmärksamhet avleds på detta sätt. Teatern öppnar inte i morgon bitti; det är bara öppet nu.
Marika var med och hjälpte till att grunda den fria teatertruppen Jordcirkus förutom att turnera i Tyskland. Redan på 1980-talet arbetade hon som regissör på Schauspielhaus i Hamburg under en hel säsong. Två upplevelser som borde ha tjänat henne väl när hon senare blev Berlins kulturrådgivare. David, Marikas bror, pratar ofta om att han önskar att han kunde “ständigt ha Olof på axeln”, alltid undrar om han har gjort tillräckligt för att få sin fars godkännande.
Inte så lätt hela tiden.Marika kände dock inte till någon hembaserad press som skulle inkludera henne i det skrivna ordet eller tvinga henne att vara specifik. Hon behövde desperat att hennes föräldrar skulle intressera sig för hennes liv bortom det ytliga.
Enligt min åsikt plockade de upp mig som individ. De skulle verkligen vilja att jag skulle lyckas. Det var inte alltid lätt för mig, men jag hoppades att de skulle vilja göra något med mig oavsett. Men de levde sina egna liv.
Marika Lagercrantz undrar om hennes roll som “den sot alltid klarar sig” var förutbestämd eller resultatet av hennes egna orealistiska förväntningar. Vid 19 års ålder befann hon sig plötsligt ensam i Malmö, utan pengar eller familjestöd. Medan hon var borta i skolan packade hennes föräldrar ihop alla Marikas saker och fick dem fraktade till Malmö. Hon tror att det enbart berodde på att de såg henne som oberoende.
Jag var verkligen överväldigad av känslor. Då var jag bosatt i Malmötrakten. Det fanns inga dollar och jag kände mig helt ensam i världen. Det var dags att gå över vid den punkten. Mina föräldrar kunde ha hjälpt mig, men jag kände mig alltid avlägsen från dem.
Marika fick en skriftlig guide om hur vuxenlivet ska hanteras. Hon kunde betala den första månadens hyra i förskott genom att låna 75 kronor, den gängse kursen för en servicelägenhet. Då kunde du bara köpa dig en tid. Medan hennes känslor steg, satte hon ihop det genom biblioteks- och sjukhusarbete.
Idag har jag funderat mycket på hur den händelsen har format vem jag är. Nu när hon är borta kan jag äntligen uppskatta allt min mamma gjorde för mig. På grund av detta var jag tvungen att ta till ensamhet. Hon återvände till Stockholm från Malmö och bosatte sig i samma överdådiga hem i kvarteret Mullvadenkvarter. En kortsiktig effekt av fyra Södermalms företagsadresser mellan 1977 och 1978. Målet var att skydda huset från en brand, men det gick inte som planerat.
En formidabel kvinnlig kollektiv kraft i rörelse. Samtidigt var det en stor spridning av ensamstående, drogmissbrukare och psykiskt sjuka. När Marika bodde hos sin pappa upplevde hon liknande psykisk ångest. Varje fråga hanterades oberoende av gruppen.
Om någon började agera misstänkt kunde vi inte ringa polisen. Vi kunde lösa allt på egen hand. Vi öppnade alla fönster, tog in köksgardinerna och städade huset ordentligt. Jag lärde mig att ta ansvar för hela mitt liv. Tonen helt annorlunda; “Helt annan stämning. Så länge Marika Lagercrantz kan minnas har feminismen varit en ledstjärna.